Skole­besty­rel­sen

I skolebestyrelsen forsøger vi at skabe indsigt i hvad der er fokus på og få indblik i maskinrummet af hvad der rører sig sammen med elever og personalet på skolen

Kirsten Juhl Jensen Formand for skolebestyrelsen
Send e-mail
Kirstine Bække Næstformand for skolebestyrelsen
Send e-mail
Carsten Mikkelsen Medlem af skolebestyrelsen
Send e-mail
Henrik Havnsgaard Christensen Skoleleder Skolebestyrelsesmedlem
Send e-mail
Inge Winding Ejlersen Børnehaveklasseleder Medlem af skolebestyrelsen og forældreforeningen
Send e-mail
Jens Kiholm Hansen Lærer Medlem af skolebestyrelsen
Send e-mail
Lotte Madsen Bruncke Medlem af skolebestyrelsen
Send e-mail
Morten Hvideland-Olsen Medlem af skolebestyrelsen
Send e-mail
Nadine Grau Paulin Medlem af skolebestyrelsen
Send e-mail
Pernille Hofman Funder Medlem af skolebestyrelsen
Send e-mail

Principper for skolebestyrelsen

  • Den internationale dimension i undervisningen

    Skolen åbner sig mod det internationale samfund. Mødet med verden gør eleverne klogere på både egen kultur og på andre landes kulturer. Arbejdet skaber forståelse og accept af andre kulturer.

    Eleverne kommunikerer gennem skoleforløbet med mennesker fra andre lande/kontinenter.

    Skolens flersprogede elever og deres forældre er en ressource i forhold til forståelsen af andre kulturer og andre kulturværdier.

    Undervisningen drager nytte af de etniske og kulturelle mangfoldigheder, der er blandt vore egne elever og forældre.

    Skolen inddrager i det hele taget de ressourcer, der allerede er til stede på skolen eller i forældrekredsen.

    Skolen benytter sig af de muligheder, der er for at tilknytte sprogassistenter til skolen.

    Ovenstående spiller sammen med indholdet i Vejle Kommunes hæfte: INTERNATIONAL DIMENSION i undervisningen.

  • Brug af digitale medier i skolen

    Formål

    Kirkebakkeskolen ønsker med princippet for brugen af digitale medier i skolen at sætte tydelige rammer for brug af mobiltelefoner og andre skærme i pauser og undervisningen. Dette princip skal understøtte vores ønske om, at digitale medier bliver brugt til undervisningsformål. Men det skal samtidig også støtte vores ønske om at få mere koncentration i undervisningen samt bidrage til gode pauser, hvor eleverne socialiserer og er aktive med hinanden, når de er sammen. Skolen har følgende retningslinjer for brug af skærme og mobiltelefoner inden første time, i timerne, pauserne og efter sidste time.

    Indskoling

    I indskolingen har eleverne som udgangspunkt hverken mobiler i timerne eller pauser. Der kan være særlige grunde til, at man kan søge om dispensation til brug i timerne. Computere/iPads bruges efter behov i timerne til faglige formål.

    Mellemtrin

    På mellemtrinnet har eleverne som udgangspunkt ikke mobiler i timerne eller pauser. Mobil/computere/iPads bruges efter behov i timerne til faglige formål.

    Udskoling

    I udskolingen har eleverne som udgangspunkt ikke mobiler i timerne eller pauser. Mobil/computere/iPads bruges efter behov i timerne til faglige formål.

    SFO

    Der gælder de samme regler for brug af mobil i SFO-tiden med undtagelse af spilledage. Legeaftaler laves som udgangspunkt hjemmefra og noteres i tabulex. Man kan komme i kontakt med SFO i åbningstiden på SFO-mobil.

    Alle afdelinger

    I timerne bruges der computere/iPads som hidtil. Det er læreren/pædagogen, der vurderer omfanget og behov. I pauserne kan der bruges computere, hvis man har aftale med sin lærer/pædagog, og man arbejder med noget fagligt. Sociale medier kategoriseres ikke som noget fagligt. Inden skole og efter sidste time bruges der ikke mobiltelefoner eller computere på skolen.

    Personale

    De voksne går foran med det gode eksempel og skal så vidt muligt kun bruge mobil i personalerummet, i forberedelsesrummene eller kontorerne. I timerne er computeren det naturlige arbejdsredskab.

    Forældre

    De voksne går foran med det gode eksempel og skal så vidt muligt ikke bruge mobil på skolen.

    Opbevaring af mobiltelefoner

    Hvis elever har mobiltelefoner med, opbevares disse enten i tasken, mobilhoteller eller samles ind ved timestart. Hver afdeling har en aftale om opbevaring.

    Vedtaget i skolebestyrelsen den 29. jan 2019

    Der føres tilsyn med princippet på følgende måde: Hvert år fremlægger ledelsen/personalet, hvorledes princippet fungerer i forhold til både timer og pauser. Løbende orienteres skolebestyrelsen om princippets ved evt. større problemstillinger, der involverer både elever, skole og forældre.

  • Fagfordeling

    Fagfordeling (indskoling)

    Det tilstræbes, at:

    • Den enkelte lærer/pædagog er tilknyttet en bestemt årgang.
    • Lærerne på årgangen skal under hensyntagen til fagligheden dække så mange fag som muligt på årgangen.
    • Såfremt et fag ikke kan dækkes af årgangens lærere, dækkes det af en faglærer fra afdelingen.

    Der kan af hensyn til skemaernes fleksibilitet blive foretaget enkelte ændringer i fagfordelingen i forbindelse med skemalægningen. Dette foregår i dialog med de berørte lærere.

    Fagfordeling (mellemtrin og udskoling)

    Fagfordelingen skal sammen med skemalægningen skabe bedst mulige betingelser for at arbejde med holddannelser. Samtidigt lægges der vægt på lærernes muligheder for faglig sparring.

    Det tilstræbes, at:

    • Den enkelte lærer er tilknyttet en bestemt afdeling.
    • Lærerne i en afdeling skal under hensyntagen til fagligheden dække så mange fag som muligt inden for afdelingen.
    • Såfremt et fag ikke kan dækkes af afdelingens lærere, dækkes det af en faglærer fra en anden afdeling.
    • Den enkelte lærer læser så mange timer som muligt i egen afdeling under hensyntagen til, at der i fagene dansk, matematik, engelsk, tysk og idræt skal være tre forskellige lærere til tre klasser på en årgang.
    • Der skal være mindst to forskellige lærere på en årgang i fysik.
    • Resterende fag: gerne to eller flere forskellige lærere på en årgang.

    Der kan af hensyn til skemaernes fleksibilitet blive foretaget enkelte ændringer i fagfordelingen i forbindelse med skemalægningen. Dette foregår i dialog med de berørte lærere.

  • Forældrehenvendelser

    Herunder skitseres skolens og skolebestyrelsens bud på, hvordan vi håndterer forældrehenvendelser til skolen. Vi har indbygget en værdimæssig forståelse, der ses i tæt sammenhæng med skolebestyrelsens principper for forældresamarbejde.

    En grundregel er, at man retter henvendelsen til rette vedkommende: Den person, en sag vedrører.

    Når man som forældre ønsker at rette henvendelse til skolen, kan det i princippet rettes til mange forskellige instanser. Nogle henvendelser eller spørgsmål rettes naturligt til skolens kontor. Det vil typisk være spørgsmål af en karakter, der ikke relaterer sig til den enkelte klasse eller undervisningen i et bestemt fag. Det kan være forhold af mere generel eller overordnet karakter.

    Andre henvendelser drejer sig om mere specifikke ting vedrørende ens barn, undervisningen i et bestemt fag, en konkret oplevelse/situation eller tilsvarende. Disse henvendelser er der flest af. I disse situationer henstiller vi til, at forældre som udgangspunkt retter henvendelsen til den relevante lærer/pædagog. Vi har en erfaring med, at mange ting kan løses/afklares ved, at de implicerede drøfter en sag og får konkrete situationer belyst fra flere sider. Når et barn kommer hjem og fortæller om en oplevelse eller medbringer en forældreseddel, giver det nogle gange anledning til spørgsmål og undren fra forældre. Vi opfordrer til, at disse spørgsmål rettes til de aktuelle lærere/pædagoger med en forventning om, at der ligger ”gode grunde” bag handlingerne. Hvis man som forældre efterfølgende ikke er tilfredse med svaret/oplysningerne og ønsker at drøfte dette yderligere, kan man rette henvendelse til afdelingslederen for den pågældende afdeling. Afdelingsleder for SFO er Helene Moesgaard, for indskolingen Katja Krath Andersen og for mellemtrinnet og udskolingen Jakob Nielsen. De implicerede lærere/pædagoger vil indgå i den videre håndtering ud fra et konkret skøn i hver enkelt situation. Som udgangspunkt vil en henvendelse først søges løst ved et møde, hvor forældre, relevant(e) repræsentant(er) fra ledelsen og lærer/pædagogkollegiet deltager. Målet med mødet er at afklare årsag til henvendelsen, parternes forhold til sagens indhold og en fælles forståelse af, hvilken handling der er hensigtsmæssig i fremtiden. De handlinger, der iværksættes ved dette møde, kan følges op af et møde, hvor der evalueres på, hvad handlingerne har betydet i forhold til den konkrete problemstilling.

    Det er skolelederens opgave at afgøre, hvorledes en konkret henvendelse skal behandles. Skolelederen kan uddelegere kompetencen til andre i ledelsen.

    Hvis en medarbejder modtager henvendelser fra forældre, der vedrører kolleger, anmodes forældrene om at henvende sig til rette vedkommende/ledelsen. Desuden orienterer man den/de berørte kollega(er) samt ledelsen om henvendelsen. Som udgangspunkt modtager man ikke henvendelser på kollegers vegne.

    Hvis der bliver tale om en egentlig klage, følges Forvaltningslovens sagsbehandlingsregler.

    Behandlet i SB den 29. okt. 07

  • Klassedannelse i børnehaveklassen

    Vi danner klasser fra skoleårets start ud fra blandt andet følgende kriterier:

    • Antal
    • Kønsfordeling
    • Homogene klasser
    • Udviklingsmæssigt socialt samspil og relationer; herunder det gode venskab
    • Hensyntagen til børn med særlige behov
    • Personlige kompetencer som selvstændighed, initiativ, ansvarlighed
    • Vi samarbejder med daginstitutionerne omkring sammensætningen afbørnene

    Efterfølgende kan der opstå et behov for at flytte enkelte elever. Eventuelle skift besluttes af skolen (skolelederen) efter forudgående drøftelse med aktuelle forældre.

    Dagens rytme vil almindeligvis være sådan, at børnene starter skoledagen på klassen. Midt på dagen er børnene på skiftende hold på tværs af klasserne på årgangen. Dagen sluttes igen af i den kendte base i klassen.

    Vedtaget i skolebestyrelsen april 2011

  • Skole-hjem-samarbejde

    Formålet med skole-hjem-samarbejdet er at etablere en dialog og et forpligtende samarbejde mellem forældre, lærere/pædagoger og skolens ledelse, hvor eleven er i centrum for samarbejdet. Samarbejdet bygger på en grundlæggende tillid til, at forældrene løfter forældreopgaven, og at skolen udfører sin opgave professionelt. Dermed er kommunikationen funderet i en positiv ånd og god tone.

    Dette princip er dækkende for: Forældremøder, skole-hjem-samtaler, sociale arrangementer, kommunikation i almindelighed for skole-hjemsamarbejdet. (Når "dialog" nævnes, kan der være tale om både den talte og den skriftlige dialog).

    Skole-hjem-samarbejdet omkring klassefællesskabet

    • I hver klasse vælges et forældreråd, som samarbejder med lærerne om at styrke klassens sociale liv. Der tilstræbes bred repræsentation. Formålet er at fremme fællesskabet mellem børn og forældre bl.a. gennem sociale arrangementer.
    • I hvert forældreråd udpeges en repræsentant, som har fokus på samarbejdet med årgangens øvrige forældreråd om at styrke det store fællesskab.
    • Planlægningen af skoleårets arrangementer foregår i et samarbejde mellem lærerne og forældrerådet.
    • Forældremøderne tilrettelægges af forældrerådet og klasselæreren i et samarbejde. Initiativet tages af klasselæreren. Dele af dagsordenen vil almindeligvis være fælles for årgangen.
    • Der afholdes 1-2 forældremøder om året. Møderne kan have forskellig karakter. De indeholder bl.a. information om det nuværende og fremtidige arbejde i klassen.

    Skole-hjem-samarbejdet omkring det enkelte barn

    På Kirkebakkeskolen er den elektroniske portfolio bærende for elevens involvering i egen læreproces. Det er her, målene sættes i samarbejde mellem elev og lærer, og det er her, eleven følger op med forskellige faglige produkter. Vi ser portfolioen som bærende for skole-hjem-samtalen, da det er her, eleven får lejlighed til at være i centrum for egen skolegang. I portfolioen er alle fag repræsenteret, men ikke hele portfolioen fremlægges.

    • Der afholdes skole-hjem-samtaler efter behov i løbet af skoleåret, dog altid mindst én årlig samtale.
    • Teamet har mulighed for at afprøve forskellige modeller for samtalernes form og opbygning, der evalueres og justeres med ledelsen.
    • Skole og hjem er forpligtede på at indgå i dialog med hinanden, når en situation giver anledning til det.
    • Skole-hjem-samtalerne tager udgangspunkt i elevernes elektroniske portfolio
    • Forud for skole-hjemsamtalen har forældrene orienteret sig i portfolioen.
    • Skole-hjem-samtalerne afvikles indenfor lærernes arbejdstid, hvilket vil sige før kl. 17. Der indkaldes til samtalen med 1 måneds varsel (den ordinære samtale).
    • Som udgangspunkt deltager eleven i samtalen. I de tilfælde, hvor lærere eller forældre vurderer, at der er behov for en samtale uden barnet, aftales dette forud for samtalen (eleven kan eventuelt deltage i dele af samtalen).

    Skole-hjem-samarbejdet i det daglige

    • Der kommunikeres primært via forældreintra. Ved behov for telefonisk kontakt aftales dette via forældreintra med pågældende lærer.
    • Personalet læser mails på forældreintra dagligt indenfor arbejdstiden, og der kvitteres for en mail indenfor et døgn (arbejdsdøgn).
    • Det forventes ligeledes, at forældre holder sig orienterede på forældreintra dagligt.

    Skole-hjem-samarbejdet i bred forstand

    • Skolen støtter forældreforeningens arbejde gennem medarbejderrepræsentation i forældreforeningens bestyrelse.
    • Skolebestyrelsen aflægger årligt beretning jfr. Folkeskoleloven.
    • Skolebestyrelsen deltager i et arrangement for forældre til kommende 0. klasseselever.

    Vedtaget i skolebestyrelsen, juni 2015

  • Samarbejdet mellem Kirkebakkeskolen og Engum Skole

    Formålet med samarbejdet imellem Engum Skole og Kirkebakkeskolen er at lette overgangen fra 6. til 7. klasse for både elever og forældre. Vi lægger vægt på, at eleverne får indsigt i hinandens skolegang og ser hinandens skoler. Det er ligeledes af stor betydning for os, at eleverne og forældrene har mødt hinanden og ved, hvem der er de kommende kammerater og deres forældre på 7. årgang.

    • Samarbejdet starter på 4. årgang, hvor ledelsen på Kirkebakkeskolen deltager i et forældremøde på Engum Skole.
    • Der afholdes et årligt fælles elevrådsmøde mellem elevrådet på Engum Skole og det lille elevråd på Kirkebakkeskolen. Her drøftes bl.a. muligheder for samarbejde.
    • Begge skoler vil arbejde på et øget samarbejde mellem fagteams.
    • På 5. årgang startes samarbejde omkring børn og undervisning. Eleverne ser begge skoler. I samarbejdet fokuseres på et fagligt og relationelt indhold.
    • På 6. årgang tager mentorlæreren i Engum kontakt til teamkoordinatoren på 6. årgang på Kirkebakkeskolen. De drøfter mulige fælles forløb på årgangen.
    • På 6. årgang er der fælles idræt på Kirkebakkeskolen og Engum Skole.
    • I februar/marts er der fælles informationsmøde om kommende 7. årg. for alle elever og forældre i 6. klasse. Her bliver der etableret et årgangsråd, som arbejder på et fælles socialt arrangement inden skolestart.
    • I forbindelse med overgangen fra 6. til 7. årgangsteam etableres en overlevering af de enkelte elever. Her tages afsæt i elevplaner/Minudd.
    • Lærerne ved Kirkebakkeskolen tager initiativ til, at lærerne på Engum Skole får en feedback på skolens oplevelse af elevernes generelle faglige niveau, samt andre relevante kompetencer, der peger hen imod elevernes uddannelsesparathed.

    Klassedannelse på Kirkebakkeskolen

    De eksisterende klasser brydes op, og der dannes nye klasser, hvor der så vidt muligt tages hensyn til elevernes ønsker og kammeratskabsrelationer. Desuden vil antal, kønsfordeling, socialt samspil samt faglig spredning indgå som faktorer med henblik på at danne velfungerende klasser.

    Kirkebakkeskolen har ansvaret for klassedannelserne, men det foregår i et samarbejde mellem begge skoler og offentliggøres samtidig. Klasselisterne udleveres til børnene i skoletiden - på samme tid i alle involverede klasser. Forældrene orienteres på forhånd skriftligt om tidspunktet for offentliggørelsen af de nye klasser.

    Den endelige fordeling af eleverne foretages af skolelederen på Kirkebakkeskolen efter samråd med de aktuelle lærere på 6. årgang.

    Revideret jan 2019

Skolebestyrelsesreferater

  • Møde 45

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 45 Referat

     

    Onsdag den 2. oktober kl. 17.00– 19.00

    Deltagere: Henrik, Peter, Inge, Jens, Nikolaj, Kirstine (formand), Morten, Nadine, Chris, Pernille, Astrid (næstformand elevrådet) og Emilie (formand elevrådet)

    Fraværende: Lotte

    1. Velkomst

    TID: 10 min

    Baggrund: Godkendelse af referat. Præsentation af nye og gamle medlemmer. Særlig

    velkommen til Astrid, Chris og Emilie.

     

     

    2. SFO

     

    TID: 30 min

    Baggrund

    Oplæg omkring SFO af afdelingsleder for indskoling/SFO Caroline. Hvad er status, hvor er vi på

    vej hen?

     

    Referat:

     

    SFO’en er kommet godt fra start. SFO 2 er nu en del af SFO 1, for at udbyde nogle flere

    aktiviteter og flere tilgængelige voksne for særligt de børn der er i SFO 2, men det har givet en

    god effekt for begge børnegrupper. Der er blevet skåret i mængden af voksenstyrede aktiviteter,

    og dette har også frigjort en del voksenhænder til at tage vare på børnenes forhold i SFO. Der er

    ansat flere pædagoger for at imødekomme behovet, og det er en prioritering, at det er

    uddannet personale frem for vikarer.

     

    Der en fast besætning af morgenSFO, og det giver en god ro i børnegruppen.

     

    Der er pt. 100 flere børn i SFO end det tal vi på Kirkebakkeskolen har været vant til, og pt. 309

    børn tilmeldt.

     

    Caroline forklarede desuden omkring hvordan en typisk dag ser ud set fra børnenes perspektiv.

     

    Kommentarer fra bestyrelsen:

    · Ros for at der sendes planer ud fredag i stedet for søndag

    · Godt at der ikke er genindført skærmtid

    · Vigtig med blikket for balancen, hvor de større børn også tilgodeses

    · Interessant at have blik for hvor meget der leges ”op/ned” mellem årgangene

    · Vigtigt at skabe gennemsigtighed omkring SFO rammerne i uge 32 (opstartsugen), da

    bemandingen er lidt anderledes end andre uger pga. forberedelse til skoleåret sammen

    med lærerpersonalet

    · Kunne man inddrage legepatrulje i SFO regi?

    · OBS på mængden af mad til SFO børnene, så børnene ikke går sultne til SFO

    3. Skoleovertagelsesdag

    TID: 20 min

    Baggrund: Tilbagemelding fra forældre og evaluering af dagen.

    Hvordan har det fungeret på skolen?

    Hvordan er det gået med besøg rundt omkring?

    Feedback fra forældre

    Feedback fra personale

     

    Referat:

    Der har ikke umiddelbart været brug for assistance på selve dagen, og opgaven er blevet løst

    tilfredsstillende af forældrene på dagen.

    Det er vigtigt at kommunikere klart og tydeligt omkring formålet med dagen, både for den del

    der foregår på skolen, og hvad personalet laver på dagen.

     

    I udskolingen har eleverne været på besøg på ungdomsuddannelser, Rødkilde, Campus og Vejle

    Tekniske Gymnasium. Der har været gode tilbagemeldinger fra de to, men noget mere tvivlsom

    respons fra VTG.

     

    Forældrene er generelt gode til at varetage dagen og være til stede, men der lidt udfordringer

    med selve planlægningen, da det er svært at koordinere, finde det niveau som børnene kan

    aktiveres på mv. Vi ønsker at fastholde september-perioden, da det er fantastisk med vejret som

    medspiller.

     

    Bestyrelsen og elevrådet foreslår samlet set at spørge eleverne ind til, hvilke aktiviteter der

    ønskes fra børnenes side.

     

     

    4. Pause spisning

    TID: 15 min.

    5. Indhold i skolebestyrelsen – punktet udgår til fremtidig møde!

    Tid: 10 min

    Se bilag 1 for årshjul

    Baggrund: Vi kigger på fælles årshjul og justerer/tilføjer.

    6. Trafik omkring skolen

    TID: 20 min

    Baggrund: Status og beskrivelse af de tiltag, der er i gang.

    Hvor er vi i gang?

    Hvor er vi på vej hen?

    Trafik og miljø, trafik i Børnehøjde, kiss and ride, politi, forældrehenvendelser, forældreforslag

    fortov/cykelstier

    Referat:

    Der er åbnet for kiss and ride og det har givet fuld tryk på trafikken igen på Kirkebakken. Der er pres på cykelkælderen, hvor rigtig mange elever stiller deres cykler. Der er gang i en optimeringsproces, så vi får udnyttet alle de m2 der er i kælderen. Der er også pres på cykelstien ned fra Kirken, da der er mange elever der færdes dels til fods og på cykel. Forslaget fra Henrik og Morten om at åbne parkeringspladsen ved sognehuset, er ikke drøftet færdigt endnu, men det bliver nu drøftet på menighedsmøde og så vender de tilbage til Kirkebakkeskolen. Bestyrelsen foreslår at der laves en form for cirkulering nede ved hallen, så det kan afvikles bedre og mere sikkert, uden at biler skal bakke rundt. Nu hvor det bliver mørkt er det særligt vigtigt. Vi skal være meget obs på de tunge og hurtige cykler som særligt de ældste elever færdes på, ned af Kirkebakken. Jens som også sidder i skolebestyrelsen, har overtaget skolepatruljen fra Claus, som har haft skolepatruljen i en del år. Det er skolebestyrelsen meget glade og rosende overfor.

    7. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 10 min.

    Personalets dag 4. oktober – hvem deltager? Læsedag, Skoleovertagelsesdag,

    ansættelsessamtaler, Tine Basse Fisker, Parkering ved Kirken, Byggeri,

    Referat:

    Der hænges nye skilte op i cykelkælderen så alle kan se hvor jakker og sko skal stilles.

    Chris fortalte om processen med ansættelse af ny medarbejder.

    Elevrådet kom med en god vidneberetning fra læsedagen.

    Der er kommet en henvendelse omkring oplæg omkring skærmbrug – Aida.

     

    8. Evt.

    TID: 5 min.

    Skolebestyrelsen kunne ønske at have en holdning til brug af sociale medier, sættes på

    kommende møde.

    Indsats ift. ordblinhed

     

    Fra elevrådet:

    Der har været møde i fælleselevrådet, hvor formand og næstformand har deltaget. Der var på mødet fokus på roller og udvalg. Vores repræsentanter er i en gruppe der skal have fokus på aktiviteter, variation og bevægelse i timerne.

    Lokalt på skolen har arbejdet drejet sig om ønsker fra eleverne til skolens udearealer, fx hegn til fodboldbaner. Elevrådet har spurgt Henrik om der kan laves noget, som kan give aktivitetsmuligheder under overdækningen ved de røde bakker fx til armgang eller andet.

    Skolen har haft besøg af viceborgmesteren, hvor Henrik opfordrede til at man i det kommende udvalg omkring skoleområdets udvikling, husker at inddrage fælleselevrådet. Samtidig er der et ønske om fortov til sikrere skolevej.

  • Møde 44

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 44 - REFERAT

     

    Torsdag den 22. august kl. 17.00– 19.00

    Deltagere: Henrik, Peter, Inge, Jens, Nikolaj, Pernille, Lotte, Kirstine (formand), Morten, Nadine

    Fraværende: Chris, Pernille

    1. Velkomst

    TID: 10 min

    Baggrund: Godkendelse af referat. Præsentation af nye og gamle medlemmer.

     

     

    2. Rammer for skolebestyrelsen

     

    TID: 30 min

    Se bilag 1

    Baggrund: Hvad er skolebestyrelsens rammer og arbejde.

    - Praktiske opgaver: Velkomst til skolen, dimension, ansættelsessamtaler,

    personalets dag, dialogmøder med politikere, trafikkontakt.

    - talerør for andre forældre, med til at vende blikket mod udviklingsområder,

    styrke de gode områder og udfordre der, hvor skoen måske klemmer mv.

     

    Referat:

    Henrik gennemgik hovedpointerne i rammerne for skolebestyrelsens arbejde ud fra

    styrelsesvedtægten og praktikken omkring de roller bestyrelsen kan betræde i skolens hverdag,

    herunder:

     

    Personalets dag

    Dialog med politikere

    Høringssvar

    Ansættelser

    Trafik

    Undervisningsmiljø

    Fælles bestyrelse med Engums bestyrelse (Landsbyordningen)

    Etc.

     

    Det blev stillet som forslag, at kommunikation imellem bestyrelsesmedlemmer, gøres mere

    smidig end på mail. Måske en google platform eller office365.

    Der oprettes en skolebestyrelsestråd på Aula, hvor der udsendes indkaldelser og referater, og vi

    samtidig linker til dokumenter, mapper deslige på google.

     

    3. Co teaching planning

    TID: 20 min

    Se bilag 2 – organiseringsformer og kontrakt

    Baggrund: Når klasserne og kompleksiteten stiger på Kirkebakkeskolen er der ofte behov for flere professionelle omkring en klasse. En af måderne at bevare kvaliteten i undervisningen på, er via organiseringsformen co-teaching. Vi er startet skoleåret med oplæg af Micki Sunesen – vi deler pointerne og uddyber indsatsen

    4. Pause spisning

    TID: 15 min.

     

    5. Indhold i skolebestyrelsen

    Tid: 20 min

    Baggrund: Hvordan vil vi gerne være skolebestyrelse sammen? Hvilke møder vil vi have? Hvad

    skal på dagsordenen? Hvordan bliver jeg engageret i arbejdet – hvad skal der til?

     

    6. Forældremøder

    TID: 10 min

    Se bilag

    Baggrund: Skolebestyrelsen er rundt på forældremøderne og indbyde til samarbejde og dialog.

    Der er sidste gang lavet en fordeling af besøg (der mangler ved 5. årgang). Vi drøfter hvad der

    skal siges?

    0. årgang: Henrik

    1. årgang: Nadine

    2. årgang: Morten

    3. årgang: Kirstine

    4. årgang: Kirstine

    5. årgang: Chris

    6. årgang: Nadine

    7. årgang: Lotte

    8. årgang: Nikolaj

    9. årgang: Chris

    Referat:

    Talepapiret som alle har fået tilsendt, er et forslag til hvad der fremhæves til de forskellige

    årgange. Derudover er der temaer som trafik, kantine, trivsel osv. som er fokus for alle. Vigtigt at

    alle gør sig tilgængelige, og opfordrer forældre til at tage kontakt til bestyrelsen, hvis man er

    undrende, har gode ideer eller lign.

     

     

    7. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 10 min.

    Opstart i skolen, Skoleovertagelsesdag, profilfag, trafikken omkring skolen, status byggeri,

    parkeringsplads mv.

    Referat: - Henrik informerede om lukningen af kissandride, som fortsætter frem til efterårsferien. Herefter evalueres denne ordning mhp. en mere permanent løsning, hvor 0.-2. klasse får mulighed for at sætte børn af i en forsøgsperiode. Bestyrelsen fremhævede at det kan være en fordel at kommunikere tydeligt om rammerne. Hvilke børn må køres og hvilke må ikke, og hvad hvis man har et barn i 2. klasse og et i 5. klasse, hvad må man så? Ligeledes er det vigtigt at fremhæve hvilke positive effekter tiltaget har haft på trafikken og sikkerheden omkring skolen. - 75 nye elever til tre 0. klasser, og det var en rigtig god opstart. - Der er 80 flere SFO børn end beregnet fra starten, så vi er i gang med at opnormere, for at kunne følge med efterspørgslen. - Bestyrelsen ønsker dialog med SFO’en for at høre lidt om tankerne og mulighederne fremadrettet. - Skoleovertagelsesdag er 17/9 - Nye profilfag, og ny ramme, hvor eleverne kan vælge et nyt fag efter 13 uger. - Der er et forslag ude om ensretning af parkeringspladsen ved kirken, for at lette trafikken omkring kirken.

    8. Evt.

    TID: 5 min.

    Husk I er inviteret med til oplæg af Tine Basse Fisker omkring mangfoldige læringsmiljøer 17. sep

    Torvehallerne.

  • Møde 43

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 43

     

    Onsdag den 12. juni kl. 17.00– 19.00 

    Deltagere:  Henrik, Peter, Inge, Jens, Kirsten (formand), Pernille, Lotte, Kirstine (næstformand), Hanna (næstformand elevrådet), Freja (formand elevrådet), Morten, Nadine

    Fraværende: Carsten, Hanna, , Christopher,  Nikolaj

    1. Velkomst 

    TID: 5 min

    Baggrund:  Godkendelse af referat.

    1. Arbejdet med at sikre og styrke de mangfoldige læringsmiljøer

    TID: 35 min 

    Baggrund:  Sine (afd. leder mellemtrin) og Jane (lærer og tr) fortæller om vores pædagogiske arbejde med at styrke de mangfoldige læringsmiljøer gennem arbejdet med varierede pædagogiske tilgange.

    Der bliver mulighed for dialog og spørgsmål. 


    Referat:

    Sine og Jane redegjorde for Kirkebakkeskolens arbejde med mangfoldige læringsmiljøer, hvor der er plads til det legende og eksperimenterende. Her har personalet selv været ”i træning” til en pædagogisk eftermiddag, hvor de arbejdede med dels AI, Makey Makey, Scratch mv. med henblik på at lave en ny sportsgren til OL. Dette stemmer personalet indbyrdes omkring, for således at kåre den sport der lever bedst op til kriterierne.


    Bestyrelsen kvitterer for skolens arbejde med ovenstående, både på elev- og personaleniveau.


    Note:

    Skolebestyrelsen vil gerne inviteres med til oplæg, dels omkring co-teaching med Micki Sonne Kaa Sunesen, og med Tine Basse Fisker omkring mangfoldige læringsmiljøer.

    1. Skoleplan

    TID: 10 min

    Se bilag 1

    Baggrund: Vi gennemgår årets skoleplan, der udstikker retningen for kommende år indenfor pædagogiske indsatsområder, arbejdstider mv. Skoleplanen bliver til i samarbejdet mellem ledelse og personale. 


    Referat:
    Der har i dette års skoleplan, særligt været arbejdet med mentorordningen, som er blevet gennemgået og konkretiseret. Formålet er at skabe gennemsigtighed og samme høje kvalitet i vores mentor/mentee forhold. 

    1. Pause spisning

    TID: 15 min. 

    1. Forældremøder

    TID: 20 min

    Se bilag 2

    Baggrund: Hvad skal der siges på forældremøderne og hvem deltager hvor?

    Vi gennemgår talepapir fra sidste år og kvalificerer det. Hvad er vigtigt at tale om til alle forældre? Vi slutter med at fordele årgange til skb. medlemmer.

    0. årgang: Henrik
    1. årgang: Nadine
    2. årgang: Morten
    3. årgang: Kirstine
    4. årgang: Kirstine
    5. årgang: Henrik
    6. årgang: Nadine
    7. årgang: Lotte
    8. årgang: Nikolaj
    9. årgang: Chris

    Referat:
    Det ønskes at der afstemmes forventninger til forældres deltagelse i arrangementer, deres ambitioner og gensidige pres. 

    Nye medlemmer af bestyrelsen kan vise en film 

    1. De 5 spor – arbejdet med at sikre og styrke de mangfoldige læringsmiljøer

    TID: 15 min

    Se bilag 3

    Baggrund: Disse 5 spor danner den politiske baggrund for arbejdet i Vejle skoler kommende år. Vi ønsker skolebestyrelsens indspark og opmærksomheder? Hvor er der brug for forbedringer set fra skolebestyrelsens perspektiv?


    Referat:

    Punktet blev drøftet i forhold til bilagets indhold. 



    1. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 15 min. 

    Nye elever, økonomi, trafikken omkring skolen (henvendelser) status byggeri, afslutning, translokation, årshjul,   

    Referat:

    Der er et fornuftigt stigende elevtal – hvilket sikrer en god økonomi fremadrettet. 

    Der er kommet flere henvendelser angående trafikken og muligheder for at bringe og hente børn. De imødekommes ved fx at åbne for kiss and ride i SFO tiden. 

    Bestyrelsen lyser på, at det vil være gavnligt at melde ud i en redegørelse ift. trafikmæssige tiltag, for at få forældreejerskab til disse, samt at denne er tilgængelig fremadrettet. 

    I forhold til byggeri, så er vores nye klasselokaler i den gamle tandlægeklinik, først klar til 7/10. Lærerforberedelsen flyttes dog henover sommerferien, så alle lærere i udskolingen har et samlet forberedelseslokale. 

    Fremadrettet ønsker vi fokus på at børn følges i skole.

    1. Evt. 

    TID: 5 min.

    Kirsten takker af efter mange år i tjenesten, og skolen takker retur for en meget stor og aktiv rolle ind i skolebestyrelsen, ved ansættelsessamtaler, translokation, medarbejdernes dag og meget mere. 

  • Møde 42

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 42

     

    Tirsdag den 23. april kl. 17.00– 19.00 

    Deltagere:  Henrik, Peter, Inge, Jens, Carsten, Kirsten (formand), Pernille, Lotte, Kirstine (næstformand), Hannah (næstformand elevrådet), Freja (formand elevrådet), Morten, Nadine

    Fraværende: Kirstine

    1. Velkomst 

    TID: 5 min

    Baggrund:  Godkendelse af referat.

    1. Rundvisning – 4. årgang – tandlægeklinik

    TID: 15 min 

    Baggrund:  Der sker meget nyt på Kirkebakkeskolen. Vi tager en runde sammen og kigger på det.


    Referat:

    På den gamle 6. årgang er der blevet lavet nye klasselokaler, og tandklinikken er ved at blive ryddet og gjort klar til klasselokaler til udskolingen fremadrettet.

    1. Oplæg proces omkring udskoling 

    TID: 35 min

    Baggrund: Udvikling og forbedring af vores udskoling kommende år her med fokus på to områder.

    Opstart i udskolingen – intro og proces for kommende 7. klasse og deres forældre

    Play Your Talent app– vores samarbejde og tanker omkring Play Your Talent gennemgås.


    Hvad ser I er vigtigt, der bliver tid til til en introaften?

    Hvor ser i potentialet og faldgruber for arbejdet med Play Your Talent? 

    Download gerne app en – vi afprøver den på mødet, men prøv endelig inden.

    PLAY YOUR TALENT 

    Kode : sms kode og navn til 26144677 og få kode tilsendt.


    Referat:

    Opstart i udskolingen

    Vi har på Kirkebakkeskolen erkendt at forældrene kommer til at spille en mindre rolle end tiltænkt, både fordi de selv trækker sig, men også fordi vi stiller store krav til elevernes selvstændighed. Derfor har vi taget et stort skridt, for at få forældrene meget mere på banen i udskolingen, og at de lærer hinanden grundigt at kende, nye som gamle.

    Nedenstående er input fra bestyrelsens forældre- og elevrepræsentanter:

    • Vigtigt at styrke fællesskabet og mindre fokus på eget barn
    • Fokus væk fra individuelle præstationer, og mere fokus på holdånd
    • Opmærksomhed på belastningen i overgange, så mindske pres.
    • De voksne skal finde hinanden som gruppe, så de sammen kan støtte op. De gamle forbindelse skal bindes op, så der er plads til nye forældre.
    • Hvordan sikrer vi både sammenhæng i klassen, men også på tværs?
    • Hvordan udvikler vi talent sammen?
    • Hvad er skolens forventninger til forældre, klasseforældreråd mv.?
    • Gode aftaler omkring egne og hinandens unge mennesker ift. fest, alkohol osv.
    • Vigtigt med oplevelser sammen i starten som elever, inden vinduet lukker sig og man har fundet ind i de gamle grupper.
    • Klassearrangementer er obligatoriske at deltage i, da vi alle skal investere i det nye fællesskab
    • Fællesspisning med forældre og elever
    • Skolen sætter det første møde op, så forældrerådet har noget at arbejde efter
    • Husk helt basic at forældre måske ikke ved hvad hinanden hedder, hvor de bor osv.
    • Vigtigt at kunne koble elever med forældre, blå bog?

    Play your talent – skolen har købt adgang til appen, og vil bruge den i det kommende år til at kvalificere sammensætningen af klasser, grupper og makkere. Den talentprofil man får ud af appen, fortæller noget om hvad man får energi af, og hvad der dræner energi, og altså ikke hvad man er god til eller ej. Vi er som skole med til at udvikle appen, og de spørgsmål der danner grundlag for profilerne. 

    1. Pause spisning

    TID: 10 min. 

    1. Fag og opgavefordeling 2024 2025

    TID: 20 min

    Baggrund: Kommende år på Kirkebakkeskolen – hvad bliver prioriteret?

    Gennemgang af hovedpunkterne.


    Kom gerne med kommentarer og evt. ønsker.


    Punktet bortfalder

    1. Hjertezone eller lokal indsats?

    TID: 25 min

    Baggrund: Med baggrund i oplæg trafik og miljø og efterfølgende dialog med Odense Kommune skal vi diskutere næste skridt for trafiksikkerheden. Vi skal således sammen have tænkt en løsning, som dels er lovlig, hensigtsmæssig og som er realistisk at gennemføre med de trafikmæssige rammer der findes omkring Kirkebakkeskolen. 

    Politiet meddeler at man ikke kan lave undtagelser fra hjertezoner, og derfor begrænser dette vores muligheder. 


    Hvad er vores ønskede tilstand?


    Referat:

    Vi har på et tidligere møde snakket om at lave hjertezone omkring skolen, hvor vi drøftede en løsning hvor de små klasser måtte køres i skole, og de andre klasser ikke må. Det har dog ikke været muligt, da det er enten eller ift. at håndhæve hjertezonen omkring skolen uden dispensationer. 

    Nogle af de fokusområder vi fortsat har er:

    • At man ikke kan vende hen over vejmidten i skolezonen
    • At vi får et godt fortov ned langs kirken og ned til hallen fra Kirkebakken
    • Kiss and ride kunne flyttes ned til hallen i en periode, for at få folk til at ændre kørevaner
    • En evt. inddragelse af græsareal ved 2. tunnel til cykelparkering

    Bestyrelsen spørger om det vil være muligt at lave en mindre hjertezone, hvor det kun er den umiddelbare vej ifm. skolens del af vejen. 



    1. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 10 min. 

    Lokalråd (Nadine), Skak, cykelpatrulje, fælleselevråd

    Referat:

    Desværre ser det ud til at lokalrådet nedlægges med omgående virkning.

    Fælleselevrådet revitaliseres og Henrik er med i en gruppe der skal prøve at definere samarbejdet på ny.

    Cykelpatrulje er et tiltag, hvor elever fra vores udskoling kunne reparere cykler, og sætte ting fast og i stand. Det skal være med til at øge lysten til at tage cyklen i skole.

    Der kommer en stor gruppe elever med til skakturnering i denne uge.

    1. Evt. 

    TID: 5 min.

    Vi er igen med talentnetværket i Vejle kommune

    Vi er officiel Cambridge engelsk skole

  • Møde 41

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 41

     

    Onsdag den 6. marts kl. 17.00– 19.00 

    Deltagere:  Henrik, Peter, Inge, Jens, Carsten, Kirsten (formand), Pernille, Lotte, Kirstine (næstformand), Hannah (næstformand elevrådet).

    Fraværende: Morten, Nadine, Freja.

    1. Velkomst 

    TID: 5 min

    Baggrund:  Godkendelse af referat.

    1. Økonomi - status

    TID: 15 min

    Baggrund: Gennemgang af økonomien og status for Kirkebakkeskolen ved adm. leder Maria Overgaard


    Referat: 

    Resultat 2023:

    Overordnet er der et positivt resultat på både almendelen og SFO, men dette er beregnet da vi starter 2024 med en regulering i negativ retning. Alt i alt kommer skolen ud af budgetåret 2023 med et positivt resultat på 822.000 kr.

    Budget 2024:

    Med overførsel fra B2023 beregner vi et budget med et overskud på 865.000 kr. som en buffer til mer-forbrug og ekstra ansættelser ifm. sygdom eller opnormering. 



    1. Læsevejledning og ordblinde på Kirkebakkeskolen

    TID: 35 min

    Baggrund: Oplæg omkring ordblindeindsatsen på Kirkebakkeskolen ved Sine (afd. leder) og læsevejleder.


    Referat:

    Sine (afdelingsleder), Line (læsevejleder - indskoling), Signe (læsevejleder - udskoling) fortalte om de systematikker der kører på skolen omkring vores ordblinde elever. 

    1. Pause spisning

    TID: 10 min. 

    1. Rundvisning – 4. årgang - tandlægeklinik

    TID: 15 min – UDSÆTTES TIL NÆSTE GANG

    Baggrund:  Der sker meget nyt på Kirkebakkeskolen. Vi tager en runde sammen og kigger på det.

    1. Hjertezone møde med teknik og miljø Odense Kommune

    TID: 10 min

    Baggrund: Med baggrund i sidste mødes oplæg omkring Hjertezone har Morten og Henrik været i dialog med Odense Kommune omkring deres erfaringer. Fremlæggelse af deres erfaringer og beslutning om vores næste skridt i forhold til hjertezone.


    Referat:

    Politiet meddeler at man ikke kan lave undtagelser fra hjertezoner, og derfor er dette ikke en mulighed. 

    En indsats fra Odense kommune som har givet gode erfaringer, er at sætte ind på cykling, herunder cykeltræning, service osv. 

    Vi skal sammen have tænkt en løsning som dels er lovlig, hensigtsmæssig og som er realistisk at gennemføre med de trafikmæssige rammer der findes omkring Kirkebakkeskolen. 

    1. Forældretilfredshedsundersøgelse

    TID: 15 min – Bortfalder

    Der er lavet en forældretilfredshedsundersøgelse på Kirkebakkeskolen. Henrik gennemgår undersøgelsen og derefter dialog om opmærksomhedspunkter. (obs på validitet under 15% af forældrene på skolen har svaret)

    Se link 

    Referat:

    Vi vil gerne lokalt på skolen lave en undersøgelse med en meget større forældredeltagelse, så vi får valide data at fokusere på. 

    1. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 10 min. 

    Tilbagemelding firewall udelukkelse af bestemte typer af sider og/eller sociale medier, Play Your Talent, status ny mobil politik.


    Der har været en negativ elevfeedback på de nye og strammere mobilpolitik. Der er dog en meget konstaterbar ændring at mærke om morgenen, og antallet af konfiskerede mobiltelefoner er da også faldende.


    Det er ikke muligt på lokalt plan at lave en firewall løsning som imødekommer lokale krav og ønsker, derfor er denne indsats udsat på ubestemt tid. 


    Intro af app’en ”Play your talent” vidnede om brugervenlighed og engagement blandt personalet. Der følges op 7/3, og næste skridt er udrulning blandt eleverne.

    1. Evt. 

    TID: 5 min.

     

  • Møde 40

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 40

     

    Onsdag den 31. januar kl. 17.00– 19.00 

    Deltagere:  Henrik, Peter, Inge, Jens, Morten, Carsten, Kirsten (formand), Pernille, Hannah (næstformand elevrådet) 

    Fraværende: Lotte, Kirstine, Nadine, Freja

     

    1. Velkomst 

    TID: 5 min

    Baggrund:  Godkendelse af referat.

    1. Trafik 

    TID: 25 min

    Baggrund: Gennemgang af forslag til hjertezone omkring Kirkebakkeskolen ved Trafik- og mobilitetsplanlægger Majken Kobbelgaard Andersen. Hvad indebærer forslaget? Hvad skal vi være opmærksomme på? Hvilke fordele og ulemper

    Se bilag 1


    Referat:
    Formålet med en hjertezone er at skabe en mere sikker skolevej, og samtidig gøre det mindre attraktivt at køre forbi og til skolen. I løsningen viser der sig flere dilemmaer, da trafikproblemer i flere tilfælde blot flyttes til andre steder. Samlet set er det dog positivt at flytte biler væk fra skolens nærområde.

    Bestyrelsen skal kontakte teknisk forvaltning, hvis og når vi ønsker at gå videre med en løsning, som også kan være mindre omfattende end den fremlagte. 

    1. Trafikplan for Bredballe

    TID: 15 min

    Baggrund: Morten og Henrik har været til andet møde omkring trafikplanen for Bredballe. Herunder er der flere forslag ang. trafikken omkring Kirkebakkeskolen. Kort tilbagemelding fra mødet.

    Referat:
    Morten og Henrik orienterede bestyrelsen omkring eksempler på løsninger på trafikken i området. Dette indeholder både stier, veje og fortove. Et eksempel er et fortov på højre side (kirkesiden), for at mindske presset på det eksisterende. Ligeledes kunne en lukning eller ensretning af Bredballe byvej hjælpe med udfordringerne. 

    Henrik og Morten vil udfærdige et forslag både ift. pkt. 2 og 3, som omfatter et løsningsforslag til trafikken omkring skolen. 

    1. Pause spisning

    TID: 10 min. 

     

    1. SFO

    TID: 30 min

    Baggrund:  Præsentation af Caroline (ny afd. leder for indskolingen og SFO) som kommer og fortæller om status i SFO. Hvor mange børn er tilmeldt, hvordan arbejder vi til hverdag, indsatsområder mv.

    Der bliver mulighed for dialog 

    Referat:

    Bestyrelsen præsenterede sig for Caroline. 

    Caroline fortalte at der er 256 børn tilmeldte SFO’en pt. og der er 241 børn i gennemsnit, så SFO’en er godt fyldt til daglig.

    Caroline fortalte om de generelle indsatser i SFO’en, som omfavner trivsel og tilgængelighed af voksne, som fx princippet om ”varme hænder” som er voksne der er opsøgende overfor børn der skjuler sig. Der er generelt stort fokus på at bruge ressourcerne rigtigt, derfor er der nu to pædagoger på til morgenåbner, og ligeledes et stort fokus på ferietilmeldingen og at denne er retvisende, så man kan allokere kræfterne derhen hvor de gør mest nytte.

    1. Princip og retningslinjer for brugen af digitale medier i skolen

    TID: 10 min

    Baggrund: Vi oplever, at det bliver sværere at holde mobiler og skærme væk fra pauser og timer og ønsker at vi reviderer vores nuværende principper og retningslinjer, så de er mere tidssvarende end de var i 2019. 

    Bilag 2 er den reviderede udgave, som vi ønsker at kvalificere. Vær opmærksom på muligheden for at inddrage telefonerne.


    Referat:

    I bestyrelsen blev det rejst, om det yderligere er muligt via vores firewall, at udelukke bestemte typer af sider og/eller sociale medier. Skolen undersøger om dette overhovedet er en mulighed på et kommunalt netværk. 

    Vi ved at det er muligt og vi har eksempler på, at elever ringer fra deres smart watch, derfor er der også behov for restriktioner for disse. Enten en lås, så der ikke ringes fra uret, eller et skab til at aflevere uret sammen med mobiltelefonen. 

    Bestyrelsen giver sin fulde opbakning til systemet omkring 3 trin, og en stigende konsekvens ved gentagen overtrædelse.   

    1. Godkendelse af samarbejdsaftale med Engum og årshjul

    TID: 10 min

    Se bilag 3 og 4

    Baggrund: Punkt fra sidste møde godkendelse

    Vi har rokeret lidt rundt i årshjulet pga. ændringer med trafik


    Referat:

    Vi har valgt at fastholde samarbejdet i idræt, og dermed ikke andre fag. Dette skyldes at faget giver størst mulighed for samarbejde, frem for andre fag på 6. årgang.

    Kirkebakkeskolen fastholder ansvaret for klassedannelser, men vil fremover lave den ændring at eleverne ikke længere vælger, men det er noget de professionelle tager ansvaret for. Klassedannelsen offentliggøres derfor lige op til et møde med forældrene på 7. årgang. Der er en passus om at man tager hensyn til elevernes ønsker, som er en fejl i det udsendte. 

    1. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 10 min. 

    Tilbagemelding reduktionskatalog, talentuger, ansættelser, økonomi, udviklingsprojekt i udskolingen.


    Referat:

    Skolen har modtaget 600.000 kr. til istandsættelse af tandplejeklinikken, således at der kan laves ekstra klasselokaler og dermed en samlet udskoling i nordfløjen. Det er i proces og nedbrydning af eksisterende er i gang.


    Reduktionskataloget forventes effektueret med en besparelse på 300-500.000 kr. på Kirkebakkeskolen, men vi bliver hjulpet af et godt resultat fra sidste budgetår. 


    Tøjpatruljen er i gang, de indsamler glemt tøj og hænger det op nede i vores kælder. Her skal det være let for forældre at finde glemt tøj på en overskuelig måde.


    Skolen har købt ind på ”Play your talent” som er en app, som skaber en profilanalyse af vores elever og kan bruges aktivt i gruppedannelse/klassedannelse mm. Vi får besøg af en repræsentant d. 27/2 på et pædagogisk udviklingsmøde, som fortæller personalet omkring de muligheder denne indeholder.    

    1. Evt. 

    TID: 5 min.

    Der er en forældretilfredshedsundersøgelse ude, hvor der er under 15% af forældrene på skolen, der har besvaret denne og vi vurderer den derfor ikke særlig valid, selvom vi ligger pænt i undersøgelsen.

    Kirsten og Karsten fortæller at de ikke genopstiller til sommer, og derfor skal der vælges nye repræsentanter til bestyrelsen. Vi skal være obs på at få valgt suppleanter.    











  • Møde 39

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 39 - referat

     

    Manddag den 4. december kl. 17.00– 20.00

    Deltagere:  Henrik, Peter, Jens, Morten, Lotte, Pernille, Carsten, Kirstine (næstformand), Kirsten (formand), Elevrødder

    Fraværende: Nadine, Morten, Inge

    1. Velkomst 

    TID: 5 min

    Baggrund:  Godkendelse af referat.

    1. Reduktionskatalog

    TID: 25 min

    Baggrund: I skolebestyrelsen skal vi tage stilling til foreslået reduktioner på vores område. I bilag 1 ses hele reduktionskataloget og vi skal sammen gennemgå det og give høringssvar på det.

    Referat:

    Reduktionskataloget blev gennemgået – Henrik udfærdiger et svar som sendes til bestyrelsen efterfølgende, der indeholder en sammenfatning af bestyrelsens holdning til katalogets indhold.

    1. Udskolingen – samarbejdet mellem skole og hjem

    TID: 15 min

    Baggrund: Vi er for tiden optaget af at kvalificere vores samarbejdet med forældre til børn i udskolingen og har i den forbindelse bl.a. været på inspirationstur til en efterskole. Kort præsentation af de foreløbige initiativer.


    Punktet skydes til et andet møde.

    Samarbejdsmøde december 2023

    Skolebestyrelsen Kirkebakkeskolen og Landsbyordningens fælles råd i Engum


    Kl.  17.45-20.00

    Fælles møde mellem bestyrelserne.

    Formål: Samarbejde og dialog mellem bestyrelserne og revidering af samarbejdsprincipperne.


    17.45 – 18.00

    Velkomst ved formænd fra Kirkebakkeskolen og Engum Skole. 

    Præsentation af bestyrelsernes medlemmer


    Referat:

    Alle præsenterede sig kort.



    18.00 – 18.15

    Gennemgang af nuværende og nyt forslag til princip og samarbejdsaftalen mellem skolerne ved skolelederne.


    Referat:

    Henrik og Charlotte gennemgik gammelt og nyt forslag til samarbejdsaftale mellem de to skoler.


    18.15 – 18.45

    Samarbejde i grupper omkring hvilke principper/værdier der skal vægtes i samarbejde mellem skolerne.

    To stjerne og et ønske.


    18.45 – 19.15

    Opsamling på diskussionerne 


    19.15 – 20.00

    Fælles julefrokost på personalerummet - juleplatte lavet af kantinen


    Principperne kommer efterfølgende i bestyrelserne til godkendelse 














  • Møde 38

    SKOLEBESTYRELSESMØDE nr. 38

     

    Onsdag den 4. oktober kl. 17.00– 19.00 

    Deltagere:  Henrik, Mette, Inge, Jens, Nadine, Morten, Lotte, Pernille, Carsten, Kirstine (næstformand)

    Kirsten (formand), Elevrødder

    Fraværende: Inge, Pernille, Nadine

    1. Velkomst 

    TID: 5 min

    Baggrund:  Godkendelse af referat.

    1. Overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse

    TID: 25 min

    Baggrund: I skolebestyrelsen har vi besluttet, at vi gerne vil følge arbejdet med overgangen fra Kirkebakkeskolen til ungdomsuddannelse. UU-vejleder Magdalena kommer og fortæller om indsatsen på området. Der bliver mulighed for spørgsmål og dialog.

    Referat: Magdalena gennemgår Vejle kommunes plan ift. elevernes overgang til ungdomsuddannelser, samt UU-opgaven ift. eleverne. Alle skoler har en individuel vejleder og en gruppe af kollektive vejledere. Drøftelse af hvordan tallene på Kirkebakkeskolen er og hvordan vi guider dem ift. at træffe valget af ungdomsuddannelse. 

    1. Overgange i skolen

    TID: 30 min

    Baggrund: Oplæg omkring overgange ind i skolen og inde i skolen.
    Hvad er vigtigt hvornår – og hvad skal vi særligt vægte?


    Børnehave til indskoling

    Indskoling til mellemtrin

    Mellemtrin til udskoling 

    Engum til 7. klasse

    Se bilag 1 – Principper for samarbejde 

    Optakt til retningslinjer /principper.

    Bemærk: Vi holder møde sammen med skolebestyrelsen fra Engum den 5. december.


    Referat: 

    Fokus på at alle første skoledage i overgangene bliver prioriteret og pitchet af skolen, så alle forældre ved de skal deltage. Der udarbejdes retningslinjer for overgange på Kirkebakkeskolen



    1. Pause spisning

    TID: 15 min. 



    1. Forældremøderne på Kirkebakkeskolen – evaluering 

    TID: 10 min
    Baggrund:  Tilbagemelding fra skolebestyrelsen 

    Referat: forældre på 8. årgang ikke kender hinanden er en finding. Diabetesbørns forældre ønsker en fælles gruppe for børnene, så de kan dele deres ulemper. Der er blevet ytret et dilemma i at medarbejdere også er forældre på skolen. Vigtig bevidsthed for skolen. I spisesedlen til skolebestyrelsen mangler der et punkt om, hvordan vi inddrager eleverne i bestyrelsens arbejde

    1. Trafikken

    TID: 15 min.
    Evaluering af forsøg med lukket kiss and ride og nye retningslinjer for samme.
    Vi har haft besøg af Mads fra Vejle Kommune og været cykeltur med lokalrådet m.fl.

    Referat: der er indsamlet data hver dag, og det har været tydeligt at se en effekt, det har givet anledning til god dialog og debat. Det nye forsøg er at 0.-3. kan afleveres, resten skal transportere sig selv. Henrik vil tage fat i Petersmindesskolen, som har erfaringer med at arbejdet med ændret trafik omkring skolen. Obs. På knallerter, elcykler, elløbehjul og fatbike i meget højt tempo, det er også vigtigt at påpege at mange biler har meget fart på, samt obs på at rydde fortovet. Kan der laves et mere generelt forbud mod at cykle ned af Kirkebakken, kan der laves flere vejchikaner/nudging ned af cykelstien 

    Fra elevrødder: Der kan være en oplevelse af at føle et stort pres for at skulle køre hurtigt ned af Kirkebakken, 

    1. Status Kirkebakkeskolen

    TID: 15 min. 

    Naturfagsuge, venskabsklasser, udenlandsture (Frankrig/Tyskland), medier, personalets dag i morgen 5. oktober, skoleovertagelse 14. nov. VAF har meget opmærksomhed på skolerne i øjeblikket, Kirkebakkeskolen er gået fri indtil videre, 

    1. Evt. 

    TID: 5 min.

    Forældrehenvendelse fra 6. årgang, henvises retur til teamet selv, eller et ledelsesproblem.

    17.-18 november holder skole og forældre årsmøde.